چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC و DC وجود دارد؟

تفاوت بین منبع تغذیه AC و DC

منابع تغذیه برای تبدیل منبع تغذیه به نوع الکتریسیته مورد نیاز شما طراحی شده اند. برخی از شناخته شده ترین دستگاه ها از AC به DC تبدیل می شوند. اما شما همچنین گزینه منبع تغذیه DC به DC را دارید. دانستن تفاوت بین این نوع منبع تغذیه و زمان استفاده از هر کدام به شما کمک می کند تا درصورت نیاز به خرید ، آگاهانه تصمیم بگیرید.

 

برق متناوب چیست؟

برق متناوب (AC) فرمت استاندارد برق است که از پریزها خارج می شود. نام از شکل موجی است که جریان می گیرد. برای درک ترکیب موج AC ، باید درک کنید که جریان های الکتریکی از جریان الکترون ها ناشی می شوند. وقتی الکترون ها در یک موج AC حرکت می کنند ، می توانند در جهت مثبت حرکت کنند که مربوط به قسمت رو به بالا موج سینوسی است. که توسط جریان ایجاد می شود. وقتی الکترون ها جریان منفی دارند ، موج پایین می آید.

این امواج از دینام های نیروگاه های الکتریکی ایجاد می شوند و نیروی AC را ایجاد می كنند. درون یک دینام ، یک  حلقه سیم در داخل یک میدان مغناطیسی می چرخد . هنگام چرخش سیم به مناطق با قطب مغناطیسی مختلف ، چرخش باعث ایجاد امواج جریان متناوب می شود. به عنوان مثال ، هنگامی که سیم از شمال به قطب جنوب میدان مغناطیسی می چرخد ​​، جریان تغییر جهت می دهد. امواج ایجاد شده در دینام برای استفاده از برق متناوب قابل توجه است.

حرکت موج مانند توان AC به این فرم الکتریکی برتری نسبت به توان DC می دهد. از آنجا که به صورت امواج حرکت می کند ، این قالب الکتریکی می تواند دورتر از توان DC حرکت کند. بیشتر پریزهای ساختمان تأمین برق متناوب دارند. در حالی که بسیاری از دستگاه های الکتریکی مانند لامپ ها و لوازم خانگی از برق متناوب استفاده می کنند ، برخی دیگر نیاز به تبدیل برق به فرمت DC دارند.

 

 

تفاوت بین منبع تغذیه AC و DC

 

جریان برق چیست؟

توان جریان مستقیم (DC) از الکترون هایی استفاده می کند که در یک خط مستقیم حرکت می کنند. این حرکت خطی برخلاف حرکت موج AC نام این جریان را می دهد. این شکل جریان از باتری ها ، سلول های خورشیدی ، پیل های سوختی ، دینام های  مجهز به کموتاتورهایی که انرژی مستقیم ایجاد می کنند. و یکسوسازهایی که از AC به DC تبدیل می شوند ، حاصل می شود.

از آنجا که برق DC در ولتاژ تحویل شده بسیار سازگار است ، اکثر وسایل الکترونیکی به این نوع توان نیاز دارند. به همین دلیل اکثر وسایل الکترونیکی دارای منبع تغذیه DC به صورت باتری هستند. یا نیاز به تبدیل برق AC از پریزها به جریان مستقیم DC از طریق یکسوساز دارند. در منابع تغذیه غالباً یکسوسازها به همراه ترانسفورماتور تعبیه شده است تا ولتاژ را به سطح مناسب برسانند.

ولتاژ ثابت برای بعضی از دستگاه ها مانند رایانه های نوت بوک ارجح است. اگر می خواهید این وسایل الکترونیکی را از پریز برق اجرا کنید ، برای چنین دستگاه هایی ، به مبدل برق AC-DC نیاز دارید. مبدل شکل موج را به یک خط ثابت و ثابت تبدیل می کند. جریان مستقیم برای الکترونیک ترجیح داده می شود. زیرا بالا و پایین جریان متناوب می تواند به اجزای ظریف داخل دستگاه های الکترونیکی آسیب برساند.

 

 

تفاوت بین منبع تغذیه AC و DC

 

چرا دو نوع مختلف برق وجود دارد؟

استفاده از برق متناوب به عنوان منبع اصلی نیروگاه ها ناشی از بحث و جدال بحث برانگیز در اواخر قرن نوزدهم است. در آن زمان ، توماس ادیسون مخترع مشهور با روشنفکر مشهور معروف نیکولا تسلا  بر سر نبرد جریانات جنگید .

ادیسون قدرت DC را توسعه داده بود و می خواست این فرم قدرت ترجیحی تحویل خانه ها و مشاغل باشد. کار اولیه او در برق DC باعث شد که بسیاری از شهرها از این منبع برق پیش فرض استفاده کنند. گرچه قدرت جریان مستقیم کامل نبود. با استفاده از این منبع برق ، تغییر ولتاژ و تحویل برق DC در فواصل طولانی دشوار بود. تسلا معتقد بود که برق متناوب می تواند این دو مشکل را حل کند.

جورج وستینگهاوس ، که کنترل مالی موتور الکتریکی القایی تسلا را داشت ، در ادیسون مسئولیت تأسیس نمایشگاه جهانی شیکاگو را در سال 1893 قرار داد. این پیشنهاد کم این اطمینان را برای کسانی که در این نمایشگاه حضور داشتند ، شهری درخشان را که با جریان متناوب تامین می شود تجربه می کنند. در همان سال ، بوفالو ، نیویورک ، ساخت یک منبع برق آبی را با استفاده از آبشارهای نیاگارا آغاز کرد. سه سال بعد ، کل شهر بوفالو  برق خود را از طریق برق متناوب حاصل  از حرکت سقوط دریافت کرد. با دیدن موفقیت برق AC در بوفالو ، جنرال الکتریک ، که قبلاً از موضع جریان مستقیم ادیسون حمایت کرده بود ، فروش برق AC را آغاز کرد.

امروزه جریان متناوب همچنان بر برق موجود در بازار تسلط دارد. پریزهای برق ، برق AC را وارد ساختمان می کنند. جایی که این جریان ممکن است فوراً مورد استفاده قرار گیرد یا نیاز به تبدیل به برق DC دارد. اگرچه ادیسون در نبرد کلی جریانات شکست خورد ، اما جنگ به همین جا ختم نشد. امروزه بسیاری از لوازم الکترونیکی به ولتاژ صاف و یکنواخت برق DC نیاز دارند. از آنجا که برق DC هنوز در حال استفاده است ، امروزه هر دو نوع انرژی ضروری هستند.

از آنجا که امروزه هر دو نوع برق همچنان به برق کمک می کنند ، ممکن است دستگاه هایی داشته باشید که با ولتاژ مستقیم کار می کنند و منبع تغذیه AC دارند. برای این موارد ، شما به منبع تغذیه AC-DC نیاز خواهید داشت. این منابع ولتاژ را به جریان مستقیم تبدیل می کنند و ولتاژ را با توجه به خروجی دستگاه بالا یا پایین می کنند.

علاوه بر این ، بسیاری از تولیدکننده های برق قابل حمل انرژی را در باتری هایی که از جریان مستقیم استفاده می کنند ذخیره می کنند. برای برنامه های کاربردی در مکان های دور ، انرژی باتری ، پیل های سوختی یا سلول های خورشیدی ، که برق DC را تأمین می کنند ، نسبت به برق AC از خطوط برق به راحتی در دسترس هستند. در این شرایط ، برای تغییر ولتاژ خروجی برای استفاده دستگاه ، ممکن است به منبع تغذیه DC-DC نیاز باشد.

 

 

تفاوت بین منبع تغذیه AC و DC

 

بنابراین تفاوت برق AC و DC چیست؟

همانطور که گفته شد ، تفاوت اصلی بین جریان AC و DC جهت جریان الکترون ها است. این تمایز منجر به تفاوت های دیگر بین این نوع برق می شود. حرکت موج برق AC به این منبع تغذیه کمک می کند تا به مراتب کارآمدتر حرکت کند. زیرا نیروگاه ها می توانند به راحتی مقادیر زیادی برق AC تولید کرده و آن را از طریق خطوط برق تحویل دهند. و سپس به ترانسفورماتورها تغذیه می شوند تا ولتاژ را پایین بیاورند تا زمانی که به خانه ها و مشاغل برسد. هنگام تغییر ولتاژ ، قدرت DC به همین راحتی کم و زیاد نمی شود و بنابراین نمی تواند مسافت های طولانی را به طور کارآمد طی کند.

آنچه که توجه به آن نیز مهم است ، تفاوت بین انتقال برق AC و DC است. منبع تغذیه و منبع آن متفاوت است – منبع از خطوط انتقال می آید و برق را مستقیماً به دستگاه یا از طریق منبع تغذیه تغذیه می کند که برق را به شکل یا ولتاژ دیگری تبدیل می کند.

هنگام مقایسه تفاوت بین منبع تغذیه AC و منبع تغذیه DC ، در نظر بگیرید که آیا برق از یک باتری می آید یا از یک پریز. اکثر پریزها برق متناوب را تأمین می کنند ، در حالی که باتری ها متداول ترین منبع برق DC هستند.

 

منبع تغذیه AC-DC چگونه کار می کند؟

برای تأمین برق بسیاری از دستگاه های موجود در ساختمان ، ممکن است به منبع تغذیه AC-DC نیاز داشته باشید . این واحدها شامل ترانسفورماتور برای تغییر ولتاژ ، یکسو کننده ها برای تبدیل به برق DC و یک فیلتر برای حذف برخی از نویزهای الکترونیکی از امواج کم و زیاد AC هستند. حتی وقتی که برق از AC به DC تغییر می کند ، امواج باقی می مانند و ولتاژ خروجی ولتاژ بالاتر و پایین ایجاد می کنند.

در منابع تغذیه غیرمجاز ولتاژ موج دار در ولتاژ خروجی باقی می ماند. اگر مطمئن نیستید که به برق تنظیم شده یا تنظیم نشده احتیاج دارید ، منبع تغذیه تنظیم نشده را با خروجی دستگاه ها جفت کنید. برای جلوگیری از بار بیش از حد تجهیزات به برق ، از منبع تغذیه تنظیم نشده با خروجی بیش از نیاز یک قطعه الکتریکی استفاده نکنید ، خصوصاً اگر آن دستگاه دارای قطعات الکترونیکی باشد.

در واقع ، اگر دستگاه الکتریکی دارید ، مطمئناً به برق بی نظم یا تنظیم شده احتیاج ندارید ، در احتیاط خطا کرده و تنظیم شده را انتخاب کنید. در حالی که ولتاژ موج دار ممکن است تأثیر کمی بر روی اکثر دستگاه های الکتریکی معمولی داشته باشد . اما این امر الکترونیکی را تحت تأثیر قرار می دهد. برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزای داخل الکترونیک ، به منبع تغذیه AC-DC با تنظیم کننده نیاز خواهید داشت.

منبع تغذیه تنظیم شده  بسته به مکانیزمی که برای کاهش ولتاژ موج از برق استفاده می کنند ، ممکن است خطی یا سوئیچ باشد. منابع تغذیه سوئیچینگ از اصلاح عرض پالس استفاده می کنند. از مزایای این فناوری می توان به قابلیت افزودن آداپتورها برای استفاده خارجی ، ظرفیت های بالاتر و ولتاژ پله یا پائین اشاره کرد. متأسفانه ، منابع تغذیه سوئیچینگ هزینه بیشتری دارند و گاهی اوقات هنگام سوئیچ کردن ، مقدار کمی صدای الکترونیکی تولید می شود. با این حال ، این نقاط ضعف از مزایای منبع تغذیه سوئیچینگ پیشی نمی گیرند.

منبع تغذیه خطی فاقد کارایی و قابلیت انعطاف پذیری منبع تغذیه است. این دستگاه ها دارای یک ترانسفورماتور بزرگ هستند که فقط می تواند ولتاژ را پایین بیاورد. بنابراین اگر نیاز به ولتاژ بالا دارید مفید نیستند. اندازه بزرگتر واحد معمولاً گرمای بیشتری را در مقایسه با منبع تغذیه سوئیچینگ تولید می کند. اما برای ارتباطات یا مراکز درمانی بی صدا و ایده آل هستند. اگر دستگاه های قدیمی تری دارید یا به کار بی صدا نیاز دارید ، منبع تغذیه تنظیم شده خطی می تواند انتخاب صحیح تری برای هموار سازی ولتاژ موج دار در شکل توان خروجی باشد. همانطور که از نامش پیداست ، منابع تغذیه خطی در یک خط کار می کنند تا برق را از طریق سیستم در یک جهت تحویل دهند.

منبع تغذیه سوئیچینگ عملکرد پیچیده تری دارد که به طور خلاف ، باعث کارآیی بیشتر آنها می شود. با این نوع منبع تغذیه ، واقعاً آنچه را که برای آن پرداخت می کنید ، بدست می آورید. مدل های سوئیچ تنظیم شده ضعیف ممکن است در خروجی تنها کمی موج کمتری نسبت به منابع تغذیه غیرمجاز داشته باشند. قبل از سرمایه گذاری در آن ، مدل منبع تغذیه و ساخت آن را با دقت ارزیابی کنید. این منابع  تغذیه با برق متناوب شروع می شوند و آن را از طریق یکسوساز ارسال  می کنند تا به برق DC تبدیل شود. سپس ترانزیستورها ، این بار با یک موج مربع ، جریان مستقیم DC را به برق متناوب تبدیل می کنند . سپس ، می تواند از طریق ترانسفورماتور به ولتاژ بالا یا پایین برود. سرانجام ، ولتاژ صحیح مجدداً از یک یکسو کننده عبور می کند تا به برق DC برگردد که از طریق فیلتر حرکت می کند تا موج ولتاژ خروجی را کاهش دهد.

تنظیم جریان برق دستگاه باعث کاهش ولتاژ خروجی می شود و از برق DC تمیز اطمینان حاصل می کند. برای دستگاه هایی که بدون تغییر در ولتاژ به شدت به نرمترین قدرت متکی هستند ، قدرت DC تنظیم شده یک ضرورت است. در صورت نیاز به منبع تغذیه DC-DC ، تصمیم در مورد نیاز به برق تنظیم شده یا تنظیم نشده از بین نمی رود. با تشکر از روش غیرمنتظره کارکرد این دستگاه ها ، شما همچنان باید انتخاب کنید که آیا به برق خروجی تمیز نیاز دارید یا خیر.

برخی از دستگاه ها با برق DC شروع می شوند. مانند باتری وسیله نقلیه یا سلول خورشیدی. ولتاژ از منبع ممکن است بیش از نیازهای دستگاه متصل باشد. از آنجا که تغییر ولتاژ آن دشوار است ، منبع تغذیه  DC-DC اغلب شامل اینورتر اصفهان و یکسوساز برای تبدیل جریان مستقیم DC به برق AC است. برق AC برای تغییر ولتاژ به داخل ترانسفورماتور حرکت می کند. بعد از اینکه منبع تغذیه به ولتاژ صحیح رسید ، برق به یکسو کننده می رود و در آنجا دوباره به برق DC تبدیل می شود.

همانند منابع تغذیه AC-DC ، در مدلهای DC-DC نیز ممکن است برای صاف کردن سیگنال به تنظیم کننده هایی نیاز داشته باشند. با تبدیل ولتاژ به برق AC ، ولتاژ موج دار در جریان الکتریکی ظاهر می شود. یک تنظیم کننده موج ولتاژ خروجی را کاهش می دهد تا انرژی پاک تری در خروجی تولید کند. برای دستگاههایی که نیازی به ولتاژ کاملاً صاف ندارند ، می توانند از منابع تغذیه غیرقانونی که غالباً هزینه کمتری دارند استفاده کنند. اگر باید برای منبع ظریف از منبع تغذیه DC-DC استفاده کنید ، به خروجی تمیزتر منبع تغذیه تنظیم شده نیاز خواهید داشت.

 

چگونه بفهمیم منبع تغذیه AC است یا DC

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توانید منبع تغذیه را AC یا DC تشخیص دهید ، باید تفاوت های منبع تغذیه AC و DC را بدانید و خود دستگاه را رعایت کنید.

یکی از راه های تشخیص اینکه منبع تغذیه AC-DC دارید یا مدل DC-DC ، بررسی خود دستگاه است. اغلب ، اطلاعات ورودی و خروجی در جایی از سطح ظاهر می شوند. اگر ورودی AC باشد ، منبع تغذیه AC-DC دارید و اگر ورودی و خروجی هر دو DC باشد ، یک مدل DC-DC دارید.

اگرچه قبلاً می دانید که منابع تغذیه AC شامل محل های خروجی است ، اما اگر دستگاهی  در داخل کشتی  یا  هواپیما داشته باشید ، این اطلاعات بی فایده می شود . چگونه این قطعات نیرو می گیرند؟ یک ژنراتور پردازنده یا باتری موتور می تواند برق مورد نیاز را ایجاد کند. اگر از منبع تغذیه دستگاه مطمئن نیستید ،  در ACT با ما تماس بگیرید . ما متخصصانی داریم که می توانند با شناسایی نوع منبع تغذیه مورد نیاز شما را راهنمایی کنند.

منبع تغذیه ای که در اختیار دارید به همان اندازه که تأمین می کنید مهم است. برای محافظت از دستگاه های الکتریکی در برابر آسیب ، منبع تغذیه را در اختیار آنها قرار دهید تا ولتاژ و جریان مناسب مورد نیاز دستگاه را بدون عبور از محدودیت های بودجه ایجاد کنید. در صورت داشتن سوال یا نیاز به تهیه منبع تغذیه AC یا DC ، ما می توانیم به شما کمک کنیم.

منبع تغذیه بادوام تهیه کنید که حتی در شدیدترین شرایط مقاومت کند. این که آیا شما به  منبع تغذیه AC-DC نیاز دارید  که برق را تغییر می دهد یا  واحدهای DC-DC  را بدون تغییر نوع فعلی تغییر ولتاژ دهید ، می توانید آنها را در ACT پیدا کنید. برای یافتن دستگاههای مناسب برای نیازهای خود ، به گزینه های ما بگردید.

در حالی که ما طیف گسترده ای از منابع تغذیه را در دو قالب AC-DC و DC-DC ارائه می دهیم ، شما ممکن است نیازهای خاصی داشته باشید که نیاز به گزینه خاصی دارند. اگر نمی توانید منبع تغذیه کامل را در فهرست ما پیدا کنید ،  با ما تماس بگیرید  تا بتوانیم یک راه حل تخصصی برای شما ایجاد کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *