انواع کلید اتوماتیک اشنایدر

انواع کلید اتوماتیک اشنایدر

انواع کلید اتوماتیک اشنایدر

تاسیسات و صنایع نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می‌کنند. به همین دلیل باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد. به منظور حفاظت از برق‌های صنعتی، سیم، کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بارها و جریان اتصالات کوتاه از کلید‌های موتوردار اشنایدر استفاده می‌شود. حال چون فیوزها همیشه و به راحتی توانایی حفاظت موضعی و سلکتیو را در شبکه‌ها به طور مختلف ندارند، استفاده از کلیدهای اتوماتیک اهمیت پیدا خواهند کرد. در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد کلیدهای اتوماتیک اشنایدر و انواع آن سخن به میان آوردیم.

کلید اتوماتیک اشنایدر چیست

قبل از اینکه بخواهیم در مورد انواع کلیدهای اتوماتیک صحبت کنیم، بهتر است با خود کلید اشنایدر بیشتر آشنا شویم. این نوع کلید دستگاهی است که از آن برای محافظت از دستگاه‌های برقی شامل دستگاه‌های صنعتی خانگی، کابل‌ها، سیم‌ها و دیگر موارد در مقابل اضافه بارها استفاده می‌گردد. البته به جز اضافه بار، اتصالات کوتاه موجب آسیب می‌شوند که این کلید‌ها به خوبی آنها را کنترل کرده و اجازه آسیب نمی‌دهند. در وهله اول کلید‌های اتوماتیک اشنایدر همانند یک عایق و کنترل کننده عمل خواهند کرد.

تفاوت کلیدهای غیر اتوماتیک با اتوماتیک اشنایدر

برای مقایسه این دو کلید بهتر است بگوییم که کلیدهای اتوماتیک اشنایدر دارای رله‌هایی هستند، که این رله‌ها هر کدام وظیفه خاصی را انجام می‌دهند. در حالی که کلیدهای غیر اتوماتیک برای قطع و وصل کردن مورد کاربرد بوده و در آن‌ها رله‌ای تعبیه نشده است. کلیدهای اتوماتیک این توانایی را دارند، که بعد از قطع شدن مدار هر گاه خطایی رخ داد، سریعا آماده به کار گردند. یکی دیگر از توانایی‌ها و قابلیت‌های کلیدهای اتوماتیک داشتن کنتاکت‌های فرعی است. با استفاده از این کنتاکت‌ها می‌توان وضعیت کلید‌ها را به خوبی بررسی نمود. تمامی کلیدهای اتوماتیک اشنایدر به کلیدهای فشار ضعیف معروف هستند.

ساختار کلیدهای موتوردار اشنایدر

تمامی کلیدهای موتوردار اشنایدر دارای یک ساختار خاص و متمایز می‌باشند. قسمت داخلی این نوع کلید از سه کنتاکت اصلی، کنتاکت فرعی و کنتاکت جرقه گیر ساخته شده است. بدنه‌ی این کلیدها اصولاً از قالب‌های تزریق شده بسیار مقاوم و مستحکم می‌باشد. ابعاد کلیدهای موتور دار یا اتوماتیک اشنایدر بسیار کوچک است و کوچک بودن ابعاد یک خصیصه و ویژگی خاص برای آن به حساب می‌آید.

انواع کلید اتوماتیک اشنایدر

همانطور که بالاتر هم توضیح دادیم کلیدهای موتوردار اشنایدر که به کلید فشار ضعیف معروف هستند. برای قطع و وصل مدار با جریان‌های پایین کاربرد دارند. این کلیدها دارای انواع متعددی هستند، که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کلید اتوماتیک کمپکت

این کلید یکی از کلیدهای اتوماتیک اشنایدر است که وظیفه قطع یا وصل مدار را به عهده خواهد داشت. کلید کمپکت زمان اضافه بار بدون آسیب به کلید سریعا مدار را قطع می‌کند. پس این کلید یک نوع کلید ترکیبی به حساب می‌آید. یعنی علاوه بر قطع مدار، حفاظت از جریان اضافی را به عهده دارد. کلیدهای کمپکت رنج‌های متفاوتی را دارا می‌باشند.

کلیدهای اتوماتیک هوایی

یکی دیگر از انواع کلیدهای اتوماتیک اشنایدر همین کلید اتوماتیک هوایی است. این کلید در دو دسته‌یNT و  NW  ساخته می‌گردد. از این کلید در ورودی تابلوها مورد استفاده قرار می‌دهند. به دلیل داشتن سیستم اطفای جرقه در هوای آزاد به این نوع کلید اصولا کلید اتوماتیک هوایی می‌گویند.

کلیدهای مینیاتوری

کلید‌های مینیاتوری جز کلیدهای موتوردار اشنایدر فشار ضعیف می‌باشند که در بیشتر مواقع در جریان‌های پایین و در تابلو‌های روشنایی تابلوهای توزیع با توان و قدرت کم برای محافظت از مدارات کنترل به کار برده می‌شود. این کلید توانایی قطع اتصال کوتاه با قدرت بالا را ندارد. کلید مینیاتوری از دو بخش یا قسمت مغناطیسی و حرارتی ساخته شده است، که خود دارای انواع متفاوتی می‌باشند. رایج‌ترین و پرکاربردترین آنها نوع B و C می‌باشد. اصولاً نوع B این کلید در مصارف روشنایی و نوع C آن در مواقع کندتر مصرف می‌گردد.

کلید محافظ موتور

همانطور که از نام این کلید برمی‌آید، برای محافظت از موتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیدهای محافظ موتور تا ۱۰۰ آمپر ساخته و تولید می‌گردند، اما برای کلیدهای ۵۵ کیلو وات هم به خوبی جوابگو هستند.

انواع کلید اتوماتیک اشنایدر

کلیدهای محافظ جان

در دسته کلیدهای اتوماتیک اشنایدر کلیدهای محافظ جان هم وجود دارد. از این کلید اصولاً برای محافظت از جان اشخاص در برابر خطرات نشتی، جریان برق گرفتگی به کار برده می‌شود. اصولاً در منازل مسکونی، مراکز اداری، تجاری و مجتمع‌های صنعتی عدم رعایت مسائل ایمنی خسارت مالی، جانی و صدمات جبران ناپذیری به وجود خواهد آورد. با استفاده از این کلیدها از بروز این خطرات تا حد بسیار زیادی جلوگیری به عمل می‌آید. این دستگاه جریان‌های نشتی خیلی ضعیف و کوچک را که به وسیله فیوزها قابل شناسایی نیستند، را تشخیص داده و مدار را در چند دهم یا صدم ثانیه قطع می‌کند.

مقایسه کلیدهای مینیاتوری با اتوماتیک

کلیدهای مینیاتوری یک کلید قطع اضافه جریان یا اتصال کوتاه می‌باشد، که دارای حداکثر جریان ۶۳ آمپر است و جریان قطع آن را به راحتی نمی‌توان تنظیم نمود. در حالی که کلید‌های اتوماتیک کلید قطع کننده جریان‌های زیاد با اتصالات کوتاه هستند که دارا جریان‌های ۱۶۰۰ آمپر بوده و توانایی قطع جریان در آنها به نوع کلید، محدوده خاص بستگی خواهد داشت. کلیدهای اتوماتیک اشنایدر با تیپ c قابل عرضه در بازار هستند، اما کلید مینیاتوری در کلیه تیپ‌های متعدد برای مصرف‌های موتوری و روشنایی تولید می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *