مزایای کلیدهای هوایی

کلید هوایی چیست؟

مقدمه

تجهیزات الکترونیکی و صنعتی بسیار زیادی وجود دارند. آشنایی با این تجهیزات به شما یاری می‌کنند، که هر ابزار یا قطعه، برای چه قسمتی از صنایع قابل استفاده است. در بخش الکترونیک از مدارها، کلیدها و ابزارهای بسیار زیادی جهت راه اندازی یک سیستم برق ایمنی به کار برده می‌شود، یکی از این قطعات کلید هوایی می‌باشد.

کلیدهای هوایی به خصوص کلید هوایی هیوندای، یکی از انواع آنها به حساب می‌آید که به عنوان یک مدارشکن شناخته می‌شود. اگر  شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در زمینه برق و تاسیسات فعالیت دارید، قطعاً به دفعات زیاد نام کلید هوایی به گوشتان خورده و آن را شنیده‌اید. اما اگر در این زمینه فعالیتی نداشته و تمایل دارید که اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید، بهتر است این محتوا را از دست ندهید. در این محتوا به طور کامل به بررسی مزایای کلیدهای هوایی می‌پردازیم.

تعریف کلید هوایی

به کلیدهای اتوماتیکی که وظیفه شکستن جریان هوا را بر عهده دارند، کلید هوایی می‌گویند. کلیدهای هوایی به اسم ACB  هم شناخته شده‌اند. این کلیدها نوعی قطع کننده‌های اتوماتیک فشارهای ضعیف ولی دارای آمپر بالا به حساب می‌آیند، که کلیدهای موتوردار اشنایدر هم جز همین کلید هوایی هستند. همانطور که اشاره کردیم از آن در ورودی تابلوها با جریان بالا برای برقرار کردن مدار و جریان متناسب به کار برده می‌شود. چون سیستم کلید هوایی اطفاء جرقه یا آتش در هوای آزاد انجام می‌شود، به آن کلید هوایی گفته می‌شود. علت نامگذاری هوایی بر این کلید، عملکرد اطفا در هوای آزاد بوده است.

تعریف کلید هوایی

وظایف کلیدهای هوایی

کلیدهای هوای همگی وظایف یکسانی را دنبال می‌کنند. اولین وظیفه آن قطع و وصل کردن شبکه‌ها می‌باشد. یعنی هرگاه مشکلی در مدار پیش آید، جریان برق را قطع و وصل کرده و با اطمینان آن را به مدار برمی‌گرداند. دیگر وظایف کلیدهای هوایی هیوندای، محافظت از شبکه‌ها در مواقعی همانند کاهش و افزایش ولتاژ، اتصالات کوتاه افزایش یا کاهش پیدا کردن فرکانس‌ها، بالا رفتن دما و حرارت تجهیزات می‌باشد. پس با انجام این وظایف این کلید به یکی از اصلی‌ترین تجهیزات و کاربردی‌ترین کلیدها در حوزه الکترونیک به حساب می‌آید.

مزایای کلیدهای هوایی

همانطور که پیش‌تر هم توضیح دادیم، کلیدهای هوایی در مدارها و مکان‌های که با جریان برق متناوب امکان ایجاد جرقه را بالا می‌برند، استفاده می‌شود. این کلیدها جریان‌ها را کنترل کرده و آنها را قطع و وصل می‌کند، اما به غیر از این ویژگی، کلیدهای هوایی یا کلیدهای موتوردارهای اشنایدر دارای یک سری مزایا می‌باشند که در ادامه به صورت تیتروار به مزایای کلیدهای هوایی اشاره می‌کنیم.

  • دارای سرعت عمل بسیار بالا نسبت به دیگر کلیدهای روغنی
  • جرقه‌های منجر به آتش‌سوزی را خنثی کرده یا به صفر می‌رساند.
  • از نظر اندازه و سایز، بسیار کوچک و نرمال هستند.
  • امکان اطفای جرقه یا آتش سریع‌تر از کلیدهای دیگر

مزایای کلیدهای هوایی

انواع کلیدهای هوایی

در فرایند عملیات کنترل و محافظت از جریانات، کلیدهای هوایی متعددی استفاده می‌شود که در ادامه به انواع آن اشاره خواهیم کرد.

  • کلیدهای هوایی با قطع کننده هوایی

این مدل کلید از دو نوع کنتاکت تشکیل شده، که یکی از آنها اصلی و دیگری کمکی به حساب می‌آید. کنتاکت اصلی از جنس مس است که مقاومت آن پایین می‌باشد. کنتاکت‌های کمکی از آلیاژهای مسی بوده که وظیفه مقاومت در برابر گرما را به عهده دارد، تا از آسیب‌های جدی جلوگیری به عمل آورند.

  • کلید هوایی با قطع مسطح

ساختار این نوع کلید هوایی به شکل یک محفظه اطراف کنتاکت‌ها می‌باشد، که درون این محفظه‌ها جرقه ایجاد می‌گردد. جنس محفظه بر خلاف کلیدهای هوایی هیوندای از مواد نسوز بود که به راحتی با ایجاد یک جرقه کوچک از بین نمی‌رود.

  • کلیدهای هوایی قطع جرقه از طریق جریان مغناطیسی

عملکرد این مدل کلید هوایی آن است که به وسیله فشار مغناطیسی بالایی که با آن وارد می‌گردد، جرقه ایجاد شده را مهار و خاموش می‌کند. به دلیل همین وظیفه و عملکرد حتی به سیم پیچ‌های درون آن هم سیم‌پیچ قطع کننده اتصالات مغناطیس می‌گویند.

کلیدهای هوایی

  • کلید هوایی انفجار

از این مدل کلید هوایی در سیستم‌های الکترونیکی که ولتاژ آنها ۴۳۰،  ۲۴۵ وات یا بیشتر هم باشد، استفاده می‌گردد. این نوع کلید خود به دو دسته کلید انفجاری محور یا انفجار محور با کنتاکت‌های کشویی متحرک تقسیم بندی می‌گردد، که عملکرد آنها بسیار مشابه کلیدهای موتور دار اشنایدر می‌باشد.

کلید موتوردار اشنایدر چیست؟

از این کلید برای محافظت شبکه در آمپرهای بسیار بالا به کار برده می‌شود، که دارای انواع و سری‌های متعدد می‌باشد. علت این تقسیم بندی نحوه عملکرد و در واقع جریان کلیدهاست. هر سری از این کلیدها کاربرد متفاوتی را دارند، هر کدام از سری کلیدهای اشنایدر به انواع سه پل  و چهار پل ساخته و طراحی می‌گردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *