سیم مس در مقابل سیم آلومینیوم:کدام یک بهترین است؟

تفاوت بین سیم آلومینیوم و مس

در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت های بین سیم های آلومینیوم و مس صحبت کنیم.لطفا این مقاله را مطالعه کنید.امید است بعد از خواندن این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در این زمینه کسب کنید.

اگر صاحبان خانه ها متوجه شوند که سیم آلومینیومی در خانه خود دارند ، نگران می شوند.آنها به طور خودکار تصور می کنند سیم کشی آلومینیوم ایمن نیست و همیشه باید از مس استفاده شود.آیا درست است که سیم کشی آلومینیوم ایمنی کمتری نسبت به سیم کشی مسی دارد؟

همه ما می دانیم که آلومینیوم چیست.فلزی قابل انعطاف است که در صنایع مختلف برای ساخت چیزهایی استفاده می شود که هر روز استفاده می کنیم.آلومینیوم در اتومبیل ها ، لوازم خانگی ، تلفن های هوشمند ، تلویزیون ها و خانه های ما وجود دارد.

ممکن است تعجب کنید که در یک زمان – برای مدت کوتاهی بین اواسط دهه 60 و اواسط دهه 70 – آلومینیوم یک گزینه محبوب و به صرفه برای سیم کشی ساختمان های مسکونی بود.

به زودی مشخص شد که آلومینیوم نه تنها دوام کمتری نسبت به مس دارد ، بلکه در صورت عدم نصب صحیح می تواند خطر آتش سوزی نیز داشته باشد.

سیم و کابل آلومینیوم

فلز استاندارد مورد استفاده در سیم کشی های مسکونی ، مس است که رسانایی و کارایی بالایی دارد.اما در اواسط دهه 60 قیمت مس افزایش یافت و برق کاران به دنبال گزینه دیگری بودند.آنها آلومینیوم را به عنوان جایگزین انتخاب کردند.علت محبوبیت سیم آلومینیومی برای سیم کشی برق خانه در دهه 1960 این بود که استفاده از آن به طور کلی ارزان تر از مس بود و هنوز هم برق را به خوبی انتقال می داد.

استفاده از سیم کشی آلومینیوم مزایای زیادی دارد.آلومینیوم بسیار سبک تر و قابل انعطاف تر نسبت به مس است و بنابراین کار با آن آسان تر است.به علت ارزان تر بودن فلز آلومینیوم ، نصب سیم آلومینیوم می تواند مقرون به صرفه باشد.

عیب سیم کشی آلومینیوم این است که برای جلوگیری از خطر آتش سوزی در خانه باید به درستی نصب شود.وقتی جریانی از طریق سیم آلومینیوم عبور می کند باعث انبساط فلز می شود و و بعد از خنک شدن دوباره کوچک می شود.با گذشت زمان ، این می تواند باعث شل شدن اتصالات و جرقه شود.اگر سیم ها بیش از حد گرم شوند ، حتی می توانند وسایل را ذوب کنند و باعث آتش سوزی شوند.

نکته:تغییرات در طراحی و نصب سیستم سیم کشی تا حد زیادی مشکلات مربوط به سیم آلومینیوم را برطرف می کند و سیم آلومینیومی امروزه نیز مجاز به استفاده است.به عبارت دیگر اگرچه سیم کشی آلومینیوم بیشتر در معرض خطر آتش سوزی است ، اما اگر به درستی نصب شود ایمن محسوب می شود.

سیم مسی

سیم مسی

مس به دلیل سهولت استفاده و توانایی هدایت موثر برق ، بهترین نوع سیم کشی برای خانه شماست.سیم و کابل مس نسبت به آلومینیوم پایدارتر است و برای انتقال بارهای برق به هادی های کوچکتر نیاز است. در کل دوام آن بیشتر است و عملکرد بهتری نسبت به سیم کشی آلومینیوم دارد.

یکی از معایب سیم کشی مس هزینه آن است.بنابراین ، در صورت نیاز به سیم کشی گسترده ، هزینه استفاده از مس برای برخی از صاحبان خانه بسیار گران است.

  • سیم آلومینیوم نسبت به مس شکننده تر است ، بنابراین اگر خراشیده شود یا اگر خیلی خم یا پیچ خورده باشد ، می شکند.
  • در صورت گرم شدن ، آلومینیوم بیش از مس منبسط می شود.

در پایان ، هر دو نوع سیم کشی مزایا و معایب خود را دارند.در برخی از تاسیسات برقی ، سیم کشی آلومینیوم جای خود را دارد.با این حال ، از آنجا که سیم کشی مسی به طور کلی ایمن تر است و برق را بهتر هدایت می کند ، افراد بیشتری هنگام سیم کشی یا نصب یک سیستم الکتریکی جدید در خانه های خود ، سیم مسی را به جای آلومینیوم انتخاب می کنند.

این مقاله توسط فروشگاه برق صنعتی اصفهان ارائه شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *