مشخصات کلید اتوماتیک

نحوه انتخاب کلید اتوماتیک

مقدمه

اصولاً در تجهیزات برقی برای حفاظت از مدارها یا جریان برق، از یک سری کلیدهای اتوماتیک استفاده می‌شود. کلید هوایی اشنایدر هم یکی از انواع همین کلیدهای اتوماتیک است. این نوع کلید جز دسته‌های کلید فشار ضعیف می‌باشد، که در آمپرهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیدهای اتوماتیک دارای انواع متفاوت و مختلفی هستند، که اصولاً در هدف حفظ سلامت افراد و تجهیزات تولید شده‌اند. هر کدام از این کلیدها یک نوع عملکرد خاصی را به عهده دارند. در  این پست قرار است در مورد مشخصات کلید اتوماتیک و نحوه انتخاب هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

کلید اتوماتیک چیست

به کلیدهای برقی که برای حفاظت از تجهیزات برقی در مقابل اتصالات کوتاه یا جریانات اضافه بار استفاده می‌شود، کلیدهای اتوماتیک می‌گویند.  این کلیدها دارای یکسری منحنی‌های مشخص شده است، که نشانگر محدوده کار کلیدها به خصوص کلید اتوماتیک ls هستند. این نوع کلیدها در برابر حرارت و جریان‌های الکترومغناطیسی بسیار حساس بوده و در برابر تجهیزات از عواملی، همانند حرارت هم محافظت خواهند کرد.

کلید اتوماتیک چیست

وظیفه کلید اتوماتیک

کلیدهای اتوماتیک همانطور که در قسمت تعریف آن اشاره کردیم، یک سری وظایف خاص را به عهده دارند و وظایف آنها عبارتند از:

  • حفاظت در مقابل اضافه بار

هر گاه شرایط جریان‌ها غیرعادی گردد، یا ایراد خاصی در دستگاه ایجاد شود، حرارت وارده بالا می‌رود. اگر این شرایط مداوم بوده و ادامه پیدا کند، به تجهیزات صدمه وارد می‌گردد. در این صورت کلید اتوماتیک ls به سرعت جریان را قطع کرده تا جریان و بار اضافی را متوقف کنند. سپس آن را مجدد به جریان برمی‌گردانند.

  • حفاظت در برابر اتصالات کوتاه مدار

همانطور که کلیدهای هوایی اشنایدر یک نوع کلید در برابر اتصالات کوتاه مدار به حساب می‌آیند، در صورت مواجهه با اتصالات کوتاه، مدار برق را قطع می‌کنند. زیرا این کلیدها اتصال کوتاه انجام شده را به سرعت تشخیص می‌دهند و از آسیب‌های پیش رو جلوگیری به عمل می‌آورند.

وظیفه کلید اتوماتیک

  • حفاظت از خطاهای زمین

نوع دیگری از اتصالات کوتاه، خطای زمین می‌باشد. این خطا از جمله رایج‌ترین خطاها در سیستم ولتاژ به حساب می‌آید. اما چون این خطاها در اندازه‌ای نیستند، که به وسیله کلیدهای اتوماتیک شناسایی گردند، باید حتماً یک ماژول محکم حفاظتی از جمله ماژول حفاظت زمین، به کلیدهای اتوماتیک وصل کنند.

کلید هوایی اشنایدر چیست

اصولاً هنگام خرید کلیدهای اتوماتیک بهتر است در مورد آنها اطلاعات دقیقی داشته باشید. به عنوان نمونه کلید اشنایدر یک نوع کلید فشار ضعیف می‌باشد، که وظیفه قطع و وصل مدارهای الکتریکی را به عهده دارد. البته این نوع کلید در آمپرهای بسیار بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیدهای هوایی اتوماتیک اشنایدر، در دو سری NT  و NW طراحی می‌شوند. عملکرد این نوع کلید، مشابه کلیدهای معمولی به همراه فیوزها می‌باشد. این کلید‌های اتوماتیک، توانایی حفاظت از اتصالات زمینی، موتوری و ژنراتوری را دارند.

نحوه انتخاب کلید اتوماتیک

اصولا در خرید یا انتخاب آن ها باید به مشخصات کلید اتوماتیک توجه داشته باشید این اطلاعات عبارتند از

  • تعداد پل‌ها

کلیدهای اتوماتیک از پل‌های متعددی ساخته شده‌اند، که هر کدام برای عملکرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه از کلیدهای چهار پل زمانی استفاده می‌گردد، که هادی نول را بخواهید قطع کنید یا اینکه از نشتی جریان حفاظت به عمل آورید. پس این نکته را مدنظر خود قرار دهید، که حفاظت نشتی در همه‌ی کلیدهای اتوماتیکی همانند کلید اتوماتیک ls وجود ندارد. پس قبل از خرید باید حتما از وجود این تجهیز در کلیدها مطلع شده و با اطمینان کامل به خرید بپردازید. اما در جای دیگر همانند موتورهای سه فاز، به کلید چهار پل نیازی نیست و تنها با یک کلید اتوماتیک سه پل هم  کار راه می‌افتد.

نحوه انتخاب کلید اتوماتیک

  • ولتاژ نامی مورد نیاز

یکی دیگر از پارامترهایی که در خرید کلیدهای اتوماتیک، مخصوصاً کلیدهای هوایی اشنایدر باید در نظر گرفت، ولتاژ نامی آن می‌باشد. ولتاژهای مدنظر در کلید اتوماتیک، شامل ولتاژهای عایق، حدنهایی ولتاژ  و ولتاژ نامی می‌باشد که در انتخاب این کلیدها حتما بایدبه ولتاژ شبکه و محلی که قرار است از آن استفاده گردد، توجه ویژه‌ای شود. به عنوان نمونه هرچقدر کلیدهای اتوماتیک به تجهیزات قدرتی با ولتاژ بالا نزدیک‌تر و مورد استفاده باشد، حتما باید از کلیدهای با ولتاژ بالاتر انتخاب گردد. ولتاژهای نامی بیشتر در امر قدرت‌های اتصال کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همه این اطلاعات یا آیتم‌ها بر روی بدنه کلیدها ذکر  شده است، که قبل از خرید و نصب بهتر است آنها را مورد بررسی قرار دهید.

مشخصات کلید اتوماتیک

کلیدهای اتوماتیک از سه کنتاکت اصلی، کنتاکت فرعی و جرقه گیر ساخته شده‌اند. بدنه این کلیدها بسیار محکم می‌باشد. بدنه کلیدهای هوایی اشنایدر را از قالب‌های تزریقی بسیار محکم می‌سازند. از خصوصیت بارز و مهم این کلید اشنایدر، کوچکی ابعاد آنهاست. آنها در سایز و ابعاد جمع و جوری تشکیل شده‌اند.

جمع بندی نهایی

در این محتوا سعی کردیم نکات مهمی را درباره مشخصات کلید اتوماتیک اشاره کنیم. اما برای خرید کلیدهای اتوماتیک بهتر است که به تجهیزات فروشی معتبر مراجعه کرده تا بتوانید کلیدهای اصل و مرغوب را تهیه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *