خازن در مدار الکتریکی

نقش خازن در مدار الکتریکی چیست

برای دانستن در مورد نقش خازن در مدار الکتریکی این مقاله را که توسط فروشگاه برقی صنعتی اصفهان ارائه شده است مطالعه کنید.

یک قسمت الکترونیکی که برق را در مدار ذخیره و آزاد می کند ، خازن است.خازن یک جزء جدایی ناپذیر از تجهیزات الکتریکی است و بنابراین تقریباً همیشه در یک مدار الکترونیکی یافت می شود.هدف اصلی خازن ها ذخیره انرژی الکترواستاتیک در یک میدان الکتریکی و در صورت امکان ، تأمین این انرژی به مدار است.

ذخیره انرژی متداول ترین کاربرد برای خازن ها است.خازن ها به دلیل کاربردهای گوناگون در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و به بخشی اساسی از زندگی روزمره تبدیل شده اند.

تقریباً مانند باتری قابل شارژ ، خازن ها هم انرژی ذخیره می کنند و هم انرژی آزاد می کنند.خازن ها انرژی بالقوه را در میدان الکتریکی ذخیره می کنند ، در حالی که باتری ها انرژی را به شکل انرژی شیمیایی جمع می کنند که بعداً به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

خازن چیست

اهمیت خازن ها

یک خازن که به آن کندانسور نیز گفته می شود ، یکی از اجزای اساسی مورد نیاز برای ساخت مدارهای الکترونیکی است.طراحی مدار بدون خازن کامل نخواهد بود.انواع مختلفی از خازن ها با ساختارهای مختلف و برای کاربردها و عملکردهای مختلف وجود دارد.خازن ها به اشکال و اندازه های مختلفی ارائه می شوند که همه آنها تعیین می کنند که چقدر می توانند شارژ را نگه دارند.سه نوع خازن متداول که با آنها روبرو خواهید شد شامل خازن سرامیکی ، خازن الکترولیتی و ابر خازن است.

اگرچه خازن ها ریز هستند ، اما مزایای مختلفی را در مدارهای الکترونیکی فراهم می کنند.

  • آنها انرژی را به طور مستقیم بر روی صفحات ذخیره می کنند ، که این امر روند شارژ / تخلیه را بسیار سریعتر می کند.
  • حساسیت کمتری به دما دارند.
  • آنها توانایی مدیریت برنامه های ولتاژ بالا را دارند و بنابراین برای موارد استفاده با فرکانس بالا مناسب هستند.
  • چرخه عمر خازن ها تقریباً ده تا 15 سال است.

مشکلات رایج هنگام استفاده از خازن های اشتباه

خازن بد می تواند منجر به مشکلات مختلف شود.هنگامی که از یک خازن اشتباه در مدار استفاده می شود ، ولتاژهای بالا را تثبیت نمی کند و این می تواند بر سیستم تأثیر منفی بگذارد و باعث خراب شدن آن قبل از مدت زمان انتظار میشود.باید توجه داشت که همه خازن ها از مواد یکسانی ساخته نشده اند.بنابراین ، استفاده از یک خازن بی کیفیت یا یکی با درجه بندی نامناسب می تواند تأثیر جدی بر نحوه عملکرد مدار داشته باشد.

از دیگر مواردی که با انتخاب اشتباه خازن ها فوران می کند ، از دست دادن غیر ضروری برق و مدارهای ناپایدار است.علاوه بر این ، اندازه فیزیکی و نوع خازن نادرست ممکن است مشکلاتی مانند سر و صدای ناخواسته ، فشار مکانیکی ، خرابی مدار و غیره ایجاد کند.

بانک خازنی چیست

بانک خازنی چیست

یک خازن ، یک عنصر الکتریکی با دو هادی الکتریکی است که توسط یک ماده عایق (دی الکتریک) جدا شده است.هنگامی که تعدادی خازن به هم متصل می شوند ، یک بانک خازن را تشکیل می دهند.آنها می توانند به صورت سری یا موازی به هم متصل شوند.یک بانک خازن دارای مزایا و کاربردهای بی شماری است.بیشتر اوقات ، اینها برای جبران توان راکتیو و بهبود ضریب توان استفاده می شوند.از یک بانک خازنی با مقیاس پایین اغلب برای بهبود ضریب قدرت در ساختمانهای صنعتی ، دانشگاه و ساختمان های بزرگ مسکونی استفاده می شود.

تعریف بانک خازن

هنگامی که تعدادی خازن به صورت سری یا موازی به یکدیگر متصل می شوند ، یک بانک خازن را تشکیل می دهند.اینها برای جبران توان راکتیو استفاده می شوند.از خازن ها و بانک های خازن برای کاربردهای مختلف استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *