تفاوت بین سیم و کابل

تفاوت بین سیم و کابل

وسایل برقی به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند و این بدان معناست که ما به طور مداوم توسط سیم و کابل احاطه شده ایم.در حالی که ممکن است هر روز این اجزا را ببینیم و از آنها استفاده کنیم، بسیاری از ما نمی دانیم که آنها دو چیز کاملاً متفاوت هستند.افراد سیم و کابل را یکسان میدانند ، اما در واقع، آنها کاملا متفاوت هستند.در مقاله زیر بیاموزید که دقیقاً چه تفاوت هایی بین سیم و کابل وجود دارد.

سیم چیست؟

سیم چیست؟

سیم هادی مورد استفاده در برق است.سیم ها را می توان به عنوان یک رشته یا چند رشته از یک ماده رسانا طبقه بندی کرد.سیم ها از انواع فلزات رسانای الکتریکی ساخته می شوند، اما رایج ترین آنها مس و آلومینیوم است.مس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ،زیرا مقاومت کمی دارد و در مقایسه با سایر جایگزین ها نسبتاً ارزان تر است.

دو نوع سیم وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرند، جامد و رشته ای.سیم های جامد از یک هادی منفرد تشکیل شده اند و معمولاً برهنه هستند یا گاهی اوقات درون یک غلاف عایق قرار می گیرند.تولید سیم های جامد نسبتاً ارزان است و فوق العاده همه کاره هستند.

نوع دوم سیم رشته ای است که از دو یا چند هادی تشکیل شده است که در کنار هم قرار می گیرند یا به هم می پیچند و یک سیم واحد را تشکیل می دهند.اگرچه ساخت سیم‌های رشته‌ای گران‌تر است، اما انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سیم‌های جامد دارند و بنابراین می‌توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.این طراحی منحصر به فرد همچنین به این معنی است که سیم های رشته ای طول عمر بیشتری دارند.

سیم با قطر آن اندازه گیری می شود و با شماره گروه بندی می شود.هرچه عدد کوچکتر باشد سیم ضخیم تر است.برای مصارف خانگی، گزینه های رایج 10 و 20 هستند.سیم های بزرگتر جریان بیشتری دارند.بنابراین مراقب باشید که با سیمی که خیلی بزرگ است، انرژی زیادی به دستگاه خود وارد نکنید.این باعث سوختن فیوزها و حتی خراب شدن دستگاه برقی می شود.

سیم ها همچنین بر اساس ظرفیت الکتریکی و نوع عایق آن ها تعریف می شوند.سیم‌های اتصال به زمین (پوشش زرد) مسیری با مقاومت کم از دستگاه الکتریکی به زمین فراهم می‌کنند و در نتیجه از کاربر در برابر شوک الکتریکی محافظت می‌کنند.

کابل چیست؟

کابل چیست؟

اصطلاح کابل برای نشان دادن سیم های متعددی که در کنار هم قرار می گیرند و معمولاً عایق هستند، استفاده می شود.سیم ها را می توان به روش های مختلف ترکیب کرد، چه به صورت بافته، تابیده یا به هم چسبیده.به عبارتی دیگر میتوان گفت که یک کابل شامل دو یا چند سیم یا هادی است که در یک ژاکت به هم پیچیده شده اند.

ما به احتمال زیاد در زندگی روزمره با کابل‌ها در ارتباط هستیم ، زیرا اینها معمولاً قطعاتی هستند که دستگاه‌های الکترونیکی ما را به یکدیگر یا منبع تغذیه متصل می‌کنند.انواع مختلفی از کابل ها برای انتخاب وجود دارد، اما انواع اصلی عبارتند از:

  • کابل جفت بهم تابیده که آنها از دو کابل مختلف تشکیل شده اند که روی یکدیگر تابیده شده اند.کابل های چند رسانا در برنامه هایی مانند محاسبات، صدا و داده استفاده می شوند.
  • کابل های هم محور یا کواکسیال که اینها دارای طراحی پیچیده تری هستند و از چهار لایه مجزا تشکیل شده اند.یک هادی داخلی توسط یک ماده عایق احاطه شده است، سپس در یک محافظ فلزی رسانا قرار می گیرد و کل جزء در داخل عایق پلاستیکی استاندارد محافظت می شود.این نوع کابل خاص معمولاً برای برنامه هایی مانند اینترنت و تلویزیون استفاده می شود.
  • کابل‌های فیبر نوری که از نظر طراحی در مقایسه با سایر انواع کابل‌ها تفاوت زیادی دارند.این کابل از چندین الیاف شیشه یا پلاستیک تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته اند.نور با اطلاعات کدگذاری می شود و سپس از این کابل ها ارسال می شود، در انتهای دیگر دریافت شده و سپس رمزگشایی می شود.نور می تواند اطلاعات بسیار بیشتری را حمل کند و بنابراین کابل فیبر نوری پهنای باند بیشتری دارد.این آنها را برای حمل سیگنال اینترنت یا تلویزیون عالی می کند.

تفاوت سیم و کابل

فرق بین سیم و کابل چیست

سیم یک هادی منفرد است (ماده ای که معمولاً مس یا آلومینیوم است) در حالی که کابل دو یا چند سیم عایق است که در یک پوشش پیچیده شده اند.یکی از راه های تمایز آنها این است که به یاد داشته باشید که سیم ها جزء کابل ها هستند.همچنین، سیم ها دامنه استفاده بسیار گسترده تری دارند.

نکات ایمنی سیم و کابل:

اگرچه سیم و کابل یکسان نیستند، اما چند قانون مشترک ایمنی در مورد هر دوی آنها وجود دارد.

  • دستورالعمل سازنده را دنبال کنید و از کابل و سیم درست استفاده کنید.
  • سیم ها و کابل های آسیب دیده یا پاره شده باید تعویض شوند!سعی نکنید آنها را تعمیر کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام سیم های خانه شما پلاریزه شده و دارای بسته های ایمنی هستند.
  • هنگام استفاده از سیم اتصال، مطمئن شوید که می تواند مقدار مناسبی از بار الکتریکی مورد نیاز را حمل کند.اتصال دو سیم کشی برای رسیدن به طول مورد نیاز ایمن نیست.
  • سیم‌ها و کابل ها را دور از دسترس کودکان و جایی که افراد می‌توانند با آن‌ها برخورد کنند، نگهداری کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *