اهمیت خازن های الکتریکی

اهمیت خازن های الکتریکی

اهمیت خازن های الکتریکی

در زمینه فیزیک، اجزای مختلف ضروری برای عملکرد مدار های الکتریکی ارائه شده است، مهم است که هر یک از آنها را در نظر بگیریم و در مواقع مورد نیاز از آن استفاده کنیم، از جمله برجسته ترین آنها خازن ها هستند، به عنوان دستگاه هایی که عملکرد خود را انجام می دهند. هدف الکترونیکی است اما لازم است هر یک از نکات مربوط به آن را در نظر بگیریم ، در این مقاله در مورد آن بیشتر صحبت می کنیم‌. است.

خازن چیست؟

خازن ها اجزای الکترونیکی هستند که بار الکتریکی را در یک میدان الکتریکی ذخیره می کنند تا بعداً آزاد شود، به همین دلیل آنها عناصر بسیار مهمی در عملکرد یک مدار الکتریکی هستند. یک خازن از دو صفحه فلزی تشکیل شده است که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند، به این معنی که آنها متصل نمی شوند، فضایی وجود دارد که آنها را با یک محیط دی الکتریک جدا می کند، این یک عایق غیر رسانا است. استفاده از خازن ها می تواند با توجه به اندازه آنها متفاوت باشد، به عنوان مثال، آنهایی که کوچک هستند در مدارهای رزونانس استفاده می شوند، در مورد بزرگترها از آنها برای تثبیت خطوط HVDC استفاده می شوند اما در هر مورد آنها همیشه از یک محموله یکسان استفاده می کنند.

با توجه به جنبه فیزیکی خازن ها، اینها دارای تنوع هستند و می توانند استوانه ای، گرد، مربع، مستطیل باشند، همیشه بدون ارائه اتلاف انرژی به یک شکل عمل می کنند، آنها باید به سادگی مشخص شوند تا هر نوع خازن را متمایز کند.

ویژگی های خازن ها

– آنها ذخیره انرژی را انجام می دهند و در حال حاضر امکان تخلیه آن را دارند

– آنها یک رفتار مسدود کردن DC را نشان می دهند در حالی که اجازه می دهند AC از طریق آن جریان یابد، از این طریق ممکن است یک اتصال مدار نسبت به دیگری انجام شود.

– فرکانس یک پارامتر است که روی مدارهایی که دارای خازن هستند تأثیر می گذارد، بنابراین می توان از آن برای ایجاد تقویت در آن استفاده کرد.

– در صورت اعمال جریان متناوب، افزایش جریان در مقایسه با ولتاژ رخ می دهد که می توان از آن برای افزایش قدرت شارژ استفاده کرد.

– آنها اجازه می دهند مقادیر فرکانس بالا ارائه شود و بنابراین می توانند به عنوان یک فیلتر برای ذخیره آنها یا اجازه عبور فرکانس های پایین استفاده شوند.

اهمیت خازن های الکتریکی

اهمیت خازن های الکتریکی

انواع خازن

مهم است که انواع مختلف خازن ها را در نظر بگیریم زیرا آنها بر اساس پارامترهای خاصی که دارای اهمیت زیادی هستند طبقه بندی می شوند، این موارد زیر است:

1- به دلیل دی الکتریک بودن آن

یکی از طبقه بندی های خازن ها بر اساس دی الکتریک آنها است، به همین دلیل برخی از آنها به عنوان الکترولیتی ارائه شده است. این قطب ها دو قطبی هستند، به این معنی که آنها دارای یک پایانه منفی و مثبت هستند زیرا اگر معکوس باشد مستقیماً باعث آسیب می شود به کندانسور

2- ثابت یا متغیر

خازن ها می توانند ظرفیت ثابتی داشته باشند اما علاوه بر این می توانند انواع مختلفی داشته باشند. این بستگی به جداسازی صفحه دارد، فضا می تواند متغیر باشد و این منجر به تغییر خازن می شود، بنابراین مشابه مورد مقاومت ها

3- با توجه به شکل آن

ویژگی های فیزیکی خازن ها ثابت نیستند، ممکن است تغییراتی در طراحی آنها ایجاد شود. از نظر شکل، رنگ و سایر موارد، به همین دلیل طبقه بندی ای برای این نوع نقاط که دستگاه الکتریکی را پوشش می دهند، وجود دارد.

4- کدها

همانطور که در اطلاعات ذکر شده است، نیاز زیادی به داشتن اطلاعات در مورد ظرفیت آنها وجود دارد، بنابراین باید از چگونگی یافتن این مقدار آگاهی داشته باشید.

5- بر اساس رنگ ها

در دستگاه ها، دنباله ای از خطوط رنگی که دارای معنی هستند رعایت می شود، ترتیب جنبه مهمی است که باید در مورد آن در نظر گرفته شود زیرا برای دانستن ارزش باید نکات زیر را رعایت کرد:

– اولین رنگ اولین رقم را نشان می دهد

– رنگ دوم نشان می دهد که مقدار رقم دوم چقدر است

– رنگ سوم به این واقعیت اشاره دارد که این مقدار باید به 10 افزایش یابد

– رنگ چهارم درصد تغییر ظرفیت است

–  رنگ پنجم مقدار ولتاژ شارژ است.

کلید هوایی آشنایدر و کلید هوایی هیوندای

کلید هوایی به کلیدهای فشار ضعیفی گفته می شود که در آمپرها با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند. این کلیدها علاوه بر قطع و وصل دستگاه، از آن در برابر عواملی همچون افزایش و کاهش ولتاژ، قطعی لحظه ای، بالا رفتن حرارت و… حفاظت می کنند. امروزه کلید هوایی آشنایدر و کلید هوایی هیوندای جز پرکاربرد ترین و بهترین کلید ها هستند. کلیدهای اتوماتیک SI، نیز بطور خودکار کار حفاظت از مدار الکتریکی را بر عهده دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *